לבירורים והזמנות חייגו

DSC07121

שיקום כתב יד תימני

לאחרונה זכיתי לשקם כתב יד תימני, חמישה חומשי תורה עם פרוש רש"י. לפי דעת מומחים אפשר לתארך את הספר למאה ה-15 לערך, אך בשל השמרנות הרבה של יהודי תימן בענייני כתב יד, התיארוך נאמר בזהירות.

גוף הספר הגיע אלי ללא כריכה, תפור בשלושה חלקים נפרדים, ועם עובש. לאחר טיפול בעובש, וחשיבה משותפת עם בעלי הספר, הוחלט לשקם אותו כפי שמקובל, עם התערבות מינימאלית. הכריכה החדשה חוברה לגוף הספר, אך אפשר בכל רגע נתון להורידה ללא פגיעה בשלמות ובאוטנטיות האוריגינלית של הספר.

גוף הספר כפי שהגיע אלי
גוף הספר כפי שהגיע אלי
דף הקולופון אחרי שיקום

הכריכה החדשה נעשתה בטכניקה שבה כרכו את הספרים המזרחים. העיטור בלוח הקדמי של הכריכה נבחר על ידי בעלי הספר לאחר עיון בדוגמאות שונות האופייניות לאותה המסורת.

יהדות תימן ידועה בשמירת המסורת ובחשיבות הרבה שהיא מייחסת לספר וללימוד. יש סיפורים מדהימים על הדרכים בהם יהודים תימנים הגיעו לארץ. ברוב המקרים, מתוך סיפורים חוזרים ונשנים, עולה שגם בעת מצוקה במסעם לארץ, כאשר נאלצו להשאיר את רכושם, כספם ותכשיטיהם, הדבר היחידי שלא וויתרו עליו הוא הספר.

כך גם כתב היד הזה הגיע לארץ. מרגש לראות איך הדור השני בארץ שומר על הספר עם אותה אהבה כמו אלו שהביאו אותו.

כתב היד אחרי שיקום

העבודה עם כתב היד הזה מתווספת לסדרה ארוכה של ספרים תימנים שראיתי ואשר את חלקם שיקמתי. עשייה זו הובילה אותי לחפש עוד מידע על אותה הקהילה.

אני משתפת פה קישור מעניין עם תמונות, מסמכים ועדויות מאנשי הקהילה התימנית. מקווה שיעניין אתכם כמו שעניין אותי:

/https://wysinfo.com/jews-of-yemen-on-wings-of-eagles-operation

Share this post

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

מאמרים נוספים

זיכרון

כמשמרת מסמכים וספרים, מקצוע שלכאורה נשמע די משעמם, אני נתקלת בתגובות של הפתעה ותמיהה ורבים שואלים "מה זאת אומרת?". אפילו אני לא העליתי בדעתי כמה רעיונות מעניינים אוכל ליישם עם

קרא עוד »

שיקום כתב יד תימני

לאחרונה זכיתי לשקם כתב יד תימני, חמישה חומשי תורה עם פרוש רש"י. לפי דעת מומחים אפשר לתארך את הספר למאה ה-15 לערך, אך בשל השמרנות

קרא עוד »